Je tu měsíc s montessori. Materiály ke stažení, tipy a slevy na celý online Montessori kurz 20% nebo 1. lekce se slevou 55% zde >>

Zveme rodiče s miminky a batolaty na akci Znakujeme se zvířátky ze zoo 12.6.2024. Registrace zdarma zde >>

Rytmus jako klíč k jazykovému vývoji kojenců: přehodnocení tradičních teorií

Chcete svému miminku pomoci s jazykovým rozvojem a nejste si jisti, co opravdu pomáhá? I vědci stále bádají, ale díky novým technologiím a výzkumu se dostávají blíže k porozumění toho, jak se ve skutečnosti jazyk rozvíjí. A tady nás čeká překvapení!

Nový výzkum naznačuje, že kojenci se v prvních měsících života učí jazyk primárně prostřednictvím rytmických, nikoli fonetických informací. Tento závěr vyvrací tradiční pojetí raného osvojování jazyka a zdůrazňuje význam rytmické/zpěvné řeči, jako jsou dětské říkanky pro kojence.

Jak se rozvíjí řeč u miminek?

Tradiční teorie předpokládaly, že fonetické informace, tedy nejmenší zvukové prvky řeči, tvoří základ učení se jazyku. Nová zjištění však ukazují, že kojenci nespolehlivě zpracovávají jednotlivé řečové zvuky až do věku přibližně sedmi měsíců. Výzkum také zjistil, že fonetické kódování u kojenců se postupně rozvíjí během prvního roku života, přičemž zpracování řečových zvuků začíná jednoduššími zvuky jako jsou labiální a nazální a stává se více dospěláckým jak dítě roste.

Vědci se na základě výzkumu domnívají, že rytmická řeč – vzor přízvuku a intonace v mluveném jazyce – je pro učení se jazyka u kojenců zásadní. Zjistili, že informace o rytmické řeči jsou zpracovávány kojenci již ve věku dvou měsíců a toto zpracování předpovídá pozdější jazykové výsledky.

Co to znamená pro rodiče kojenců?

Tato studie zdůrazňuje význam toho, aby rodiče mluvili a zpívali svým dětem, používali rytmické vzory řeči, jako jsou ty, které se vyskytují v dětských říkankách. To by mohlo významně ovlivnit jazykové výsledky, protože rytmické informace slouží jako rámec pro přidávání fonetických informací.

Tato metoda podporuje rozvoj jazyka tím, že poskytuje dětem rytmický základ, na který mohou nabalovat fonetické informace. V praxi by to mohlo znamenat například učení se rozpoznávat, kde jedno slovo končí a druhé začíná, na základě rytmu slov, která jsou typicky silně-slabá, jako například slova „táta“ nebo „máma“, s důrazem na první slabiku​.

4 věci, které mohou rodiče udělat pro rychlejší vývoj řeči dítěte:

  1. Zpívejte si s dětmi a učte je dětské říkanky.
  2. Používejte řeč zaměřenou na dítě – mluvte s dítětem a dejte mu šanci reagovat, i když ještě nemluví.
  3. Správně pojmenovávejte věci, o které dítě projevilo zájem – například ty, na které ukazuje.
  4. Naučte dítě znakovat. Díky znakování s vámi dítě bude častěji navazovat kontakt a vy budete mít větší šanci správně pojmenovat to, na co dítě opravdu ukazuje.

—-

Některé informace v tomto článku čerpají ze studie: “Emergence of the cortical encoding of phonetic features in the first year of life“autoři: Giovanni M. Di Liberto, AdamAttaheri, Giorgia Cantisani, Richard B. Reilly, ÁineNí Choisdealbha, SineadRocha, PerrineBrusini, and Usha Goswami, která je součástí Baby Rythm Project