Březen - měsíc tvoření a rozvoje. Aktivity, které podporují rozvoj smyslů, jemné motoriky a řeči. Vše je zde >>
Znakování je stejně přirozené jako mluvení, lezení či chození. Vždyť si vzpomeňte na to, jak vaši rodiče a prarodiče na všechny děti šišlali: „No ukaž jak jsi veliký/á? No ukaž jak se máš? Bravo! Tak tak všelijak.“ Znaky jsou gesta, která děti přirozeně napodobují, pokud je lidé okolo nich používají. Učí se totiž nápodobou, která je pro ty nejmenší tím nejsilnějším nástrojem pro zdravý rozvoj.
Stejně tak jako všechny děti jednou opustí lezení a začnou chodit, protože to odkoukaly od nás, tak všechny děti časem opustí znaky a začnou mluvit, je to přirozený vývoj. A stejně tak jako lezení podporuje nástup chození, tak znakování podporuje nástup mluvení.
Rozdíl mezi tím, jak znakovaly už naše babičky a dnešním znakováním, je především v rozsahu znakování a cílené podpoře rozvoje komunikace. Program Baby Signs je prvním a zároveň jediným programem, který je postaven na dlouhodobém vědeckém výzkumu a zpracován autorkami tohoto výzkumu – profesorkami vývojové psychologie a autorkami bestsellerů o vývoji dítěte – Lindou Acredolo, PhD. a Susan Goodwyn, PhD.
Informace o rozvoji komunikace a jak na znakování zpracovaly do strukturovaného semináře pro rodiče. Ten si teď můžete objednat v češtině. Po zaplacení dostanete ihned přístupové údaje k cca jeden a půl hodinovému video semináři, kde se dozvíte vše, co potřebujete vědět, abyste s úspěchem mohli začít znakovat ještě dnes.
„Kurz podnítil intenzivnější komunikaci mezi mnou a manželem ohledně výchovy našeho syna. Jsme teprve na začátku, ale již nyní vidíme zájem syna o znakování, myslím si, že na slovo doprovázené znakem reaguje víc než na pouhé slovo.“
„Kurz mi přinesl zjištění, že to zvládneme, kluci (dvojčata) se učí rychle a je vidět, že jim to dělá radost, znakují s nimi i starší sourozenci, je to skvělé. Všem skeptikům – všichni odjakživa učíme děti paci paci, malý, velký, pápá…To jsou přece ZNAKY…Znakování je úžasný způsob porozumění batolatům.“
Malé děti jsou nesmírně chytré a vnímavé. To, že ještě nemluví, neznamená, že se spolu nemůžete bavit jinak. Pomocí znaků vám miminko nebo batole řekne, že má hlad, chce přidat, vidí pejska nebo třeba kytičku. Naváže s vámi úplně jiný vztah, začnete si rozumět i beze slov. Znakováním si děťátko procvičí jemnou motoriku a rozšíří slovní zásobu. Ano, i když nemluví, bude znát spoustu slov, v zoo vám třeba klidně zaznakuje slona. Navíc při znakování dětem ukazujete nejen gesta, ale říkáte i konkrétní slova. Ta se v hlavičce uloží a děti si je později snáz vybaví.
„Kubík znakuje oproti ostatním dětem z kurzu méně, o to víc jsem pak mile překvapená, když znak použije. Prostě v situacích, kde už je to vážně potřeba. Kubíček jedl a já mu stále přidávala, aniž bych sledovala, že mi vlastně znakuje něco jiného. Kubík se rozčiloval a já nechápala proč, když mu přece jídlo stále přidávám. Ukazoval však znak „PITÍ“, jen já to v první chvíli nezaznamenala. „
„Ráno jsem oblékala Kubíčka a ptám se: Obléknu ti tričko s tučňákem, chceš? Kuba zakroutil hlavou a zaznakoval ústy rybu. Tak dostal rybičkové body. Prohlédl si ho na sobě a zatleskal. Během dne ještě párkrát přišel a ryby mi ukazoval.“
„Posílám v příloze další foto, kde Zoe znakuje „ještě“ (abych ji ještě pustila vláček). Teď už ale znakuje jenom občas, plynule a velmi rychle přešla do mluvení. Takže argumenty odpůrců znakování, že děti pak začnou později mluvit, jsou naprosto mylné.“