Měsíc duben je měsícem knihy. Zde jsou tipy, jak uspořádat první knihovničku Vašeho děťátka, jak si s dětmi číst a komunikovat během čtení, jaké knížky pro děti a podle čeho vybírat a mnoho dalšího.

Síla dětského poprvé

Proč je období vývoje dětí do 3 let tak důležité?

Když se dítě narodí, je jako nepopsaný list papíru. Jako prázdná nádoba, do které se postupem života vlévá voda. Už nikdy během dalšího vývoje dítěte se rodičům nepodaří do té nádoby vlít tolik vody jako právě v období do 3 let. V této době vzniká naprosto spontánně a bez jakéhokoliv úsilí tisíce spojení mezi neurony, podle kterých bude dítě po zbytek života s největší pravděpodobností fungovat. Zažívá denně tolik poprvé. Poprvé, která jsou tak silná, že si to už málokterý dospělý dokáže vůbec představit. Všechna tato poprvé, zážitky, situace, které se kolem dítěte odehrávají, formují jeho osobnost.

Na co si mají rodiče dát v prvních letech dítěte největší pozor?

Na co? Na sebe sama. Na své chování, na své přístupy nejen k dítěti, ale i k partnerovi, k okolí. Mnoho rodičů zapomíná na to, že se dítě učí v miminkovském a batolecím věku právě nápodobou. Nebere si příklad jen z toho, jak přistupuje matka k němu samotnému přímo, ale ze všeho, co vidí okolo sebe. Znamená to, že pokud má sice máma krásný vztah k dítěti, ale s otcem se denně hádá, dítěti se do mozku zapíše: Aha, vztah muž + žena = komplikovaný a takto to do svého života bude dále aplikovat. Těch věcí je samozřejmě mnohem více, ale na prvním místě je vždy „začít u sebe“.

Jakých největších chyb se mohou rodiče dopustit?

Spousty. A je to naprosto přirozené. Člověk dělá chyby. I tam, kde si to nepřeje a opravdu se snaží. Nejdůležitější je se z těchto chyb nehroutit a správně s nimi poté naložit. U dětí do 3 let patří mezi nejčastější chyby právě neadekvátní chování v přítomnosti dítěte, odpírání pozornosti a lásky (byť chvilkové), zatajování vlastních emocí před dítětem, předkládání nevhodných hraček a aktivit. Chyb může být celá řada a patří mezi ně například i to, že chyby vyzdvihujeme mnohem více a častěji než všecko to, co se nám ve výchově dítěte daří.

Mgr. Bc. Ivana Procházková. Je lektorkou kurzů podporujících emoční a intelektuální rozvoj dětí do 3 let. Jako vystudovaná speciální pedagožka se před několika lety začala věnovat alternativním formám přístupů k dětem a založila první Montessori jesle v Brně. Preprimárnímu vzdělávání se věnuje jako jedna z mála doktorandů MU, spolupracovala na mezinárodním výzkumu dané problematiky, píše odborné články, tvoří kurzy pro děti a vystupuje na konferencích. Zajímá se o inovace ve vzdělávání nejmenších a to nejen profesně, ale také na osobní rovině jako matka 2 dětí. Velmi si uvědomuje, jak je nezbytné s dětmi do 3 let kvalitně pracovat, věnovat se jim, nechat plně rozvinout jejich vlastní potenciál a snaží se na tomto poli pomáhat nejen profesní veřejnosti, ale také a hlavně rodičům samotným.