Jak vytvořit vhodné prostředí pro správný rozvoj našich dětí

V době, když čekáme miminko, začínáme jako rodiče řešit, jaké prostředí mu vytvoříme. Jak bude vypadat pokojíček? Co bychom neměli podcenit a na co si dát pozor? V článku se podíváme nejenom na to, jak zařídit místo, kde naše dítě bude vyrůstat a na výběr hraček, ale i na takzvané emoční prostředí, které tvoříme tím, jak se k dítěti budeme chovat a jakým způsobem s ním budeme komunikovat.

Co je emoční prostředí?

Než se společně koukneme na to, jak připravit místo pro naše maličké, vysvětlíme si co je to tzv. emoční prostředí. Je to způsob, jakým budeme naše dítě reagovat při snaze a při nějaké činnosti. Být kreativní a snažit se překonávat sám sebe je snazší pro ty děti, které nejsou závislé na odměně nebo jakékoliv formě pochvaly. Protože, když dítě dělá něco, jen za účelem získání odměny, a nemá primárně za cíl samotné chtění nějakou činnost udělat, nebude se pravděpodobně snažit experimentovat. Experiment a zkoumání jsou pro dětskou mysl velice důležité podměty. Je lepší, když dítě tvoří, pracuje či zkoumá, bez toho aniž by se bálo, že v případě neúspěchu odměnu nezíská.

Podpořme své děti v tom, co se zájmem dělají

To ovšem neznamená, že děti nebudeme chválit, ba naopak. Pokud jim ale ukážeme, že se nemusí bát, že je podpoříme i při horším výsledku, budou se sami snažit a zároveň jejich motivací ke splnění úkolu bude i zábava. A to je ve vývojovém věku od narození po šest let velmi podstatné. Chvalte snahu, ne dovednost a chytrost. Neklaďte na děti příliš vysoké cíle, ale podpořte je v tom, co chtějí dělat. Buďte jim oporou. Výsledky se určitě dostaví a nemusíte při tom tlačit na pilu. Každé dítě je originál, baví ho jiné věci a je i různě šikovné. Pomozte mu najít to, co ho bude bavit a podpořit jeho touhu po zlepšení. Tím mu utvoříte do budoucna dobré emoční prostředí, ve kterém se nebojí neúspěchu a jeho zájem o poznání se bude zvyšovat.

Přehlednost ve fyzickém prostředí aneb jak zařídit pokojíček

Stejně jako emoční prostředí je důležité i to fyzické. Příjemné místo má velký vliv nejen na pocity našich dětí. Pro podporu soustředěnosti a zájmu učit se je vhodné místo, kde se naše nejmenší bude doma pohybovat, které je přehledné, kde má každá věc své místo, vybízí ke hře a má příjemnou a útulnou atmosféru. A jak takové místo vytvořit?

  • Vzory a pestré barvy vybírejte s rozumem, zbytečně dítě rozptylují. Šedavé tóny a přírodní barvy jsou nejvhodnější a vybízejí k větší pozornosti.
  • Pečlivě vybírejte hračky. Volte raději dřevěné nebo z jiných přírodních materiálů. Dbejte na jejich krásu a zajímavost. Každá hračka by měla u dítěte něco rozvíjet.
  • Vyberte pro uložení hraček otevřené poličky, kde budou všechny k vidění a dítě si je bude moci samo vyndat. Každá hračka by měla mít své vlastní místo. Toto uspořádání má velké výhody už od batolecího věku.
  • Je dobré hračky pravidelně obměňovat. Ponechat jich méně a průběžně střídat. Čím více totiž dítě hraček má, tím si s nimi méně hraje a je rozptýlené.
  • Dbejte na úklid hraček. Vaše dítě by si mělo postupně zvyknout, že po hraní je třeba dát hračky na své místo. Brzy to bude dělat automaticky.

Výběr hraček

V dnešní době je výběr vhodných hraček poněkud oříšek. Trh je velký a možností je mnoho.  Jaké tedy vybrat z toho nepřeberného množství, aby byly pro dítě podnětné a neškodily mu? Na co si dát při výběru pozor?

  • Určitě hlavní zásadou je, aby hračky byly bezpečné!
  • Měly by dítěti pomáhat s rozvojem jeho dovedností.
  • Volte různorodé materiály, u nich totiž získá dítě hmatovou znalost a zkušenost.
  • Vybírejte zajímavé hračky a estetické. Čím více dítě zaujme, tím déle u ní vydrží. Tím si trénuje soustředěnost a pozornost.
  • U nejmenších dětí není potřeba vybírat mnohobarevné hračky. Ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát, jednobarevnost více podněcuje k fantazii a kreativitě. Různorodé barvy je dobré pořídit v době, kdy dítě začne jednotlivé barvy rozpoznávat.
  • Omezte blikající a svítící hračky. Jsou až moc stimulující a pro dítě je těžší se soustředit.

Aktivity, kterými rodič může podpořit rozvoj dítěte

Dalším důležitým aspektem pro rozvoj dítěte jsou i aktivity, které s ním jako rodiče budeme pravidelně dělat. Existuje mnoho věcí, které můžeme dělat společně a z nichž se dítě bude učit a zároveň ho to bude bavit a rozvíjet.

  • Mluvte s dětmi, říkejte básničky, komunikujte a reagujte na jeho odpovědi, i když ještě mluvit neumí. Rozvíjejte spolu dialog. Můžete začít znakovat, což zlepší vaši komunikaci.
  • Hrajte si společně s dětmi. Čas, kdy jste spolu a váš zájem, jsou to nejcennější, co můžete dítěti poskytnout.
  • Zapojte dítě do každodenních prací a činností.
  • Jak již bylo výše řečeno, chvalte snahu a ne výsledek.
  • Věřte svým dětem a podporujte je v tom, co je baví.
  • Veďte dítě k pohybu a berte ho často ven a do přírody.
  • Socializujte ho s ostatními dětmi, třeba na hřišti, v kroužku či u přátel.

Zaujalo vás toto téma?  Chtěli byste se o vhodném prostředí pro vaše děti, o tom jak s dětmi komunikovat a jakými aktivitami podporovat jejich rozvoj mozku dozvědět více? V knize S láskou i s rozumem, na které se podílely Ivana Procházková, Jitka Ševčíková a Michaela Tilton, se tomuto tématu věnuje několik kapitol. Navíc v knize naleznete informace o tom, jak lépe a správně rozvíjet dětskou mluvu a proč znakovat. Můžete se také dozvědět mimo jiné i více o tom, proč některé děti mluví dříve, kdy a jak začít s cizí řečí, a jak přimět dítě ke komunikaci. Knížka vám může pomoci, k tomu, aby se z vás stal respektující rodič a vaše výchova probíhala v souladu s láskou i s rozumem. Publikace je navíc plná inspirace a tipů, jak udělat dětství vašich dětí šťastné a naplněné. Prohloubit své znalosti můžete i na našem kurzu Rozvíjím se nebo na semináři o výchově. Těšíme se na vás.

 

Objevte cestu, jak se domluvit než přijdou slova

Vše, co potřebujete vědět, abyste mohli s vaším dítětem začít znakovat.

  • Video seminář pro rodiče
  • Video slovník a materiály ke stažení
  • Podpora zkušené lektorky
  • Videa pro děti