Jak můžeme pozitivně ovlivnit inteligenci našeho dítěte již od raného věku?

Možná se při přečtení nadpisu tohoto článku sami sebe ptáte, zda je opravdu možné ovlivňovat mysl a inteligenci našich dětí. A pokud ano, tak jak je to možné? Chtěli byste vědět, jak dětská mysl funguje? A proč je dobré připravit vhodné prostředí už pro ty nejmenší?

Geny nebo výchova?

O tom, jestli je možné ovlivnit inteligenci dítěte výchovou, bylo napsáno mnoho. Někteří se přikláněli k tomu, že na ní má vliv pouze genový základ, který předávají dítěti rodiče při zrození. Jiní zastávali názor, že je tomu naopak. V tomto případě měl každý trochu pravdy. Dnes, po letech výzkumů, je dokázáno, že kromě genetického základu, je možné rodičovskou výchovou a prostředním, v němž se dítě pohybuje, ovlivnit nejenom jeho vlastnosti a charakter, ale i jeho inteligenci. A kdo by z milujících rodičů netoužil po tom, mít chytré a inteligentní dítě? Podívejme se společně na to, jak můžeme našim nejmenším připravit vhodné prostředí k tomu, aby se přirozeně a bez tlaku vyvíjeli v moudré, soběstačné a láskyplné bytosti.

Dětská mysl, dává smysl

aneb co zjistila Maria Montessori

Nejdříve bychom se ale měli zaměřit, jak vlastně dětská mysl funguje a jaké věci na její formování mají vliv. Proces raného rozvoje mozku představila již pře dávnou dobou, ještě před neurovědeckými objevy raného vývoje mozku, dětská lékařka a pedagožka Maria Montessori. Ze svých výzkumů vydedukovala, že dítě do věku šesti let automaticky vstřebává, jako houba, všechny vjemy kolem sebe. Tomuto efektu mozku dala název „absorbující mysl“ a tu rozdělila ještě na dvě fáze. První tři roky dítěte nazvala jako „podvědomou absorbující mysl“ a další jako „vědomou“. Tato senzitivní fáze, kdy mozek vstřebává veškeré informace mnohem lépe a rychleji, než je tomu u dospělých, je velmi vhodná k tomu, abychom dali dítěti základ do jeho života. Protože pokud je naše dítě v tomto období vystaveno podněcujícímu prostředí, ve kterém se může svobodně, ale s naší podporou vzdělávat, učí se mnohem rychleji a bez problému. Tím se formuje i jeho emoční inteligence, povaha a temperament.

Proč je důležité láskyplné prostředí?

Prostředí, v němž se naše dítě pohybuje, můžeme rozdělit na fyzické a emoční. Kromě toho, že můžeme pro naše děti vytvořit vhodné okolní vjemy, tedy ovlivnit okolí, v němž se pohybuje, lze formovat i jeho emoce. Emoční prostředí naopak tvoříme svým chováním, jakým se prezentujeme před dítětem. Když se zaměříme na to, že dítě nejvíc získává a absorbuje ze svých nejbližších, je tedy vlastně zrcadlem nás rodičů. Pokud se nám nelíbí jeho chování, je dobré se zaměřit na to, zda mu dáváme vhodný příklad. Proto bychom se měli vždy chovat tak, jak bychom chtěli, aby se chovaly naše děti. Nastavujeme jim tím vlastně zrcadlo  a díky  jejich touze po nápodobě, toho můžeme pozitivně využít.

Co můžeme tedy všechno udělat?

Co tedy můžeme jako rodiče udělat pro to, aby naše děti dosáhly svých potenciálních vlastností a byly chytré a připravené na život? Učení napodobováním, které mají děti přirozeně v sobě, je tou nejlepší školou, kterou se dovednosti naučí mnohonásobně rychleji než tím, co říkáme. Tím, že dětem dáme volnost a možnost nás napodobovat při běžných domácích pracích a výkonech, uděláme velký krok k tomu, aby se z nich staly samostatné a šikovné osoby. Protože, když si vše vyzkouší, zaryje se jim tento vjem hluboko do jejich mysli a ukotví se v ní na celý život. Pracujte se svými dětmi, ukazujte co děláte při vaření, na zahradě nebo jinde v domácnosti. Nechte jim také prostor pro to, aby něco zkazily. Tím se poučí a budou vědět pro příště, jak daná činnost či věc funguje.

A co hračky?

Mimo běžné činnosti, které vědomě svým dětem ukazujeme a učíme je, lze jejich mozek a dovednosti stimulovat i podněcujícími hračkami. Protože samozřejmě nepředpokládáme, že by děti vyrůstaly bez nich. Ale naším výběrem můžeme zvolit kreativní pomůcky či předměty, které jsou nejenom bezpečné, ale zároveň pomáhají s rozvojem dovedností, jemné i hrubé motoriky a logického myšlení. V současné době je na trhu obrovské množství těchto hraček, takže se nemusíte bát, že by vaše dítě strádalo. Je dobré si ale uvědomit, že také není radno nic přehánět. Někdy opravdu našim nejmenším stačí k hraní trocha písku, větvičky a žaludy nebo hromada jemně opracovaných dřívek. Mnohdy pak tyto předměty zaujmou děti na mnohonásobně delší dobu, než speciální pomůcky a drahé hračky. V tomto případě platí „všeho s mírou “ nebo „od každého trochu.“

Chcete vědět víc?

Zaujalo vás toto téma?  Chtěli byste se o možnostech přípravy vhodného prostředí dozvědět více? V knize S láskou i s rozumem, na které se podílely Ivana Procházková, Jitka Ševčíková a Michaela Tilton, se tomuto tématu věnuje několik kapitol. Pokud chcete využít emoční inteligence vašeho dítěte, můžete se v knize naučit, jak emoce správně používat a jak využít nejnovějších poznatků neurovědy o činnosti dětského mozku k tomu, aby se z vás stal respektující rodič a vaše výchova probíhala v souladu s láskou i s rozumem. Publikace je navíc plná inspirace a tipů, jak udělat dětství vašich dětí šťastné a naplněné.

Objevte cestu, jak se domluvit než přijdou slova

Vše, co potřebujete vědět, abyste mohli s vaším dítětem začít znakovat.

  • Video seminář pro rodiče
  • Video slovník a materiály ke stažení
  • Podpora zkušené lektorky
  • Videa pro děti